W ostatnich latach, ze względu na zmiany w nawykach zakupowych konsumentów, branża e-commerce przeżywa dynamiczny rozkwit. Handel internetowy to nie tylko wygoda dla potencjalnych klientów, ale także niewyczerpalne źródło możliwości biznesowych. Zapraszamy do przeczytania inspirującego wywiadu z właścicielką butiku z odzieżą damską online, która opowie o swojej działalności w sieci i potencjale branży e-commerce.
firmin.pl:
Spotkałyśmy się dziś, żeby porozmawiać o przyszłości branży e-commerce. Czy mogłabyś na wstępie opowiedzieć, jak zaczęła się Twoja przygoda z handlem w sieci i jakie produkty oferuje Twój butik?
Właścicielka butiku online:
Pomysł na działalność zrodził się u mnie w 2018 roku, ale ostatecznie udało mi się wystartować z początkiem 2019. Specjalizujemy się w sprzedaży odzieży damskiej od polskich producentów. Zwracamy uwagę na jakość i materiał – w naszej ofercie znajdują się wyłącznie produkty z naturalnych materiałów, takich, jak bawełna, len, czy tkaniny konopne. Dla klientek poszukujących luksusowych i ekskluzywnych produktów mamy także jedwab naturalny. Nasza odzież to połączenie unikalnego designu, komfortu noszenia oraz zrównoważonego podejścia do mody – zdecydowanie nie wspieramy fast fashion.
firmin.pl:
Jakie największe wyzwania związane z prowadzeniem biznesu e-commerce Cię do tej pory spotkały i jak sobie z nimi poradziłaś?
Właścicielka butiku online:
Pandemia COVID-19 była dla nas trudnym okresem. Byliśmy nową firmą i nie mieliśmy jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku. Lockdown spowodował, że wiele ludzi straciło pracę, nie przelewało im się, co przekładało się na malejącą liczbę zamówień. Wtedy przeszliśmy pierwszy kryzys, ale był to dla nas impuls do zmian. Dotarło do nas, że paradoksalnie lockdown to wielka szansa. W momencie, gdy pandemia zaczęła ograniczać działalność sklepów stacjonarnych, natychmiast zrozumieliśmy, że przyszłość leży w e-commerce. Zmieniliśmy strategię marketingową, ale także zdecydowaliśmy się wspierać lokalnych producentów i to był strzał w dziesiątkę – zostaliśmy przy tym do dziś.
firmin.pl:
Czy zechcesz opisać, jakie działania marketingowe stosuje firma, aby przyciągnąć klientów?
Właścicielka butiku online:
Sprzedajemy w sieci i tam też osadzamy większość naszych działań marketingowych. Stawiamy przede wszystkim na działalność w mediach społecznościowych. Zależy nam na komunikacji z klientami i budowaniu zaangażowanej społeczności. Prowadzimy fanpage na Facebooku, Instagrama, a od niedawna nagrywamy także TikToki, na których pokazujemy swoje stylizacje. Dbamy także o e-mail marketing, a sezonowo promujemy nasze produkty, korzystając z płatnych kampanii Google Ads.
firmin.pl:
Co sądzisz o influencer marketingu w branży e-commerce?
Właścicielka butiku online:
Osobiście uważam, że influencer marketing może być skutecznym narzędziem marketingowym, pod warunkiem, że jest oparty na autentyczności. Istotne jest, aby współpracować z influencerami, którzy pasują do wartości i wizerunku marki. Nasz butik współpracuje z dwiema influencerkami, prowadzącymi konta o tematyce modowej i lifesylowej i naprawdę widzimy efekty. Współpraca ta pomaga nam dotrzeć do bardziej zdefiniowanych grup docelowych i budować zaufanie wśród klientów.
firmin.pl:
W jaki jeszcze sposób firma buduje lojalność klientów i utrzymuje ich zaufanie?
Właścicielka butiku online:
Lojalność klientów to dla nas priorytet. Oprócz programów lojalnościowych, staramy się zapewnić doskonałą obsługę klienta i reagujemy na wszelkie opinie oraz sugestie.
firmin.pl:
Rozumiem, że nie prowadzisz punktu stacjonarnego równolegle z działalnością internetową? Rozważasz to może w przyszłości?
Właścicielka butiku online:
Obecnie nie rozważamy otwierania sklepu stacjonarnego – skupiamy się na rozwijaniu działalności online. Nasze długoterminowe cele obejmują rozszerzenie naszej oferty o nowe produkty oraz ewentualne wejście na nowe rynki międzynarodowe. Jedną z głównych zalet prowadzenia butiku online jest właśnie możliwość dotarcia do klientów na całym świecie, bez konieczności posiadania fizycznego punktu sprzedaży. Poza tym prowadzenie sklepu stacjonarnego wiąże się ze znacznymi kosztami, takimi jak wynajem lokalu, utrzymanie personelu i infrastruktury. To kolejny argument za tym, że branża e-commerce ma ogromny potencjał – zaoszczędzone pieniądze wolę przeznaczyć na rozbudowę sklepu online.
firmin.pl:
Brzmi przekonująco. Wobec tego, jakie trendy w e-commerce postrzegasz, jako kluczowe dla rozwoju branży? Wdrażasz je już w swojej strategii?
Właścicielka butiku online:
Klienci oczekują wygodnych i szybkich opcji płatności oraz elastycznych możliwości dostawy. Pracujemy nad ulepszaniem tych aspektów naszej usługi, aby zwiększyć komfort zakupów. Obserwujemy także, że konkurencja coraz częściej zapewnia wysyłkę w 24 godziny. To pierwsza zmiana, którą chcielibyśmy wdrożyć w najbliższym czasie. Drugim trendem, który udało mi się zaobserwować, są zmiany w sposobie nawiązywania relacji biznesowych. E-commerce nie dotyczy już tylko klientów indywidualnych. Branża B2B również przechodzi do internetu, a my badamy możliwości rozwoju w tym segmencie rynku. Na razie jeździmy po towar bezpośrednio do producentów, czasem do odległych miejscowości, ale kto wie… może wkrótce to się zmieni.
firmin.pl:
Jak myślisz, jaki udział w sprzedaży odgrywa handel mobilny?
Właścicielka butiku online:
Handel mobilny ma u nas znaczący udział, dlatego nasza strona www jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Na razie nie posiadamy własnej aplikacji mobilnej, ale myślimy o tym. Uważam, że firmy, które umożliwiają wygodny zakup produktów za pośrednictwem smartfona są bardziej konkurencyjne.
firmin.pl:
I ostatnie pytanie. Jak widzisz przyszłość branży e-commerce i gdzie widzisz swoją firmę w perspektywie kilku lat?
Właścicielka butiku online:
Przyszłość branży e-commerce zapowiada się jako czas dynamicznego rozwoju, innowacji i zmian w odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów oraz szeroką konkurencję. Ta branża już ewoluuje, ale myślę, że w perspektywie kilku najbliższych lat wzrośnie znaczenie zrównoważonego handlu, być może do głosu dojdzie sztuczna inteligencja, która będzie personalizowała oferty, ulepszone zostaną formy dostawy. Może zwiększy się też bezpieczeństwo w sieci – dużo słyszy się przecież o oszustwach. Gdzie widzę w tym wszystkim swój butik? Jesteśmy elastyczni, jeśli będzie trzeba, będziemy uczyć się nowych rzeczy. Myślę, że podążanie z duchem czasu zapewni nam sukces.
firmin.pl:
W takim razie trzymam kciuki i życzę powodzenia. Dziękuję za wywiad.
Właścicielka butiku online:
Dziękuję bardzo.